Krona i tandposition 7 alltid ersättningsberättigande vid omfattande skada
Bakgrund: Efterhandskontroller visar att det fortfarande finns tandläkare som inte korrekt tillämpar reglerna för krona i tandposition 7. Ibland sker även behandling i annan ordning än vad som i vissa fall är den odontologiskt bästa, detta för att patienten ska erhålla tandvårdsersättning för kronan (exempel: kronan på tand 7 görs innan bro för tandlucka i position 6 i motstående käke utförs).
Om kronor blir ersättningsberättigande vid omfattande skador för samtliga tänder i tandposition 1-7 skulle det medföra en betydande regelförenkling för behandlarna och enklare för patienterna att förstå regelverket.
Förändring: Regel D.3 justeras så att krona blir ersättningsberättigande i tandposition 1–7 vid omfattande skador. Motsvarande justering sker i tillstånd 4076 och 4882.
Implantat blir ersättningsberättigande för tvåtandslucka
Bakgrund: Utbytesåtgärder för implantat finns idag vid en- och tvåtandslucka. Vid en entandslucka är skillnaden i patientens kostnader om tandvårdsersättning beräknas på utbytesåtgärderna för implantat (=tandstödd bro) eller på en implantatbehandling för en tand enligt referenspris mellan cirka 1 100 - 2 400 kr beroende på om behandlingen utförs med en- eller tvåstegsmetod och om den utförs av allmäntandläkare eller specialisttandläkare inom protetik. Vid tvåtandsluckan skiljer det betydligt mer. Den ökade kostnaden för patienten mellan utbytesåtgärderna och en implantatbehandling enligt referenspris är mellan 9 000–11 000 kr vid en tvåtandslucka. Detta kan innebära att ersättningsreglerna kan verka vårdstyrande vid behandling av en tvåtandslucka och det kan vara negativt särskilt i de fall granntänderna till tandluckan är intakta. När utbytesåtgärderna för tvåtandslucka tas bort innebär det en betydande minskning av kostnaderna för patienter som väljer implantatbehandling.
Förändring: Utbytesåtgärderna tas bort i tillstånd 5033 och 5037 för tvåtandslucka. Åtgärder för implantatbehandling tillförs.
Utbytesåtgärd 927, 930, 931, 932, 933, 934, 943 och 944 tas bort ur tandvårdsstödet. Det innebär att det inte längre lämnas tandvårdsersättning för tandregleringsbehandling av tvåtandslucka. Sådan behandling är ytterst ovanlig.
Följdändringar i tillstånd 5448 och 5449 samt i regel D.5, D.6, E.2, E.4, E.5, E.6, E.9, E.14 och E.15. Villkoren för tillstånd 5449 kan reduceras betydligt eftersom detta tillstånd endast kommer att tillämpas för skador gällande implantat i entandslucka.
Behandling med implantat blir ersättningsberättigande inom tandposition 6–6
Bakgrund: Idag är implantat ersättningsberättigande inom tandposition 5–5. Men det finns undantag från denna begränsning i regel E.2: Om ett implantat inte kan placeras inom position 5–5 i partiellt tandlösa käkar ersätts i stället ett implantat med permanent, semipermanent eller långtidstemporär implantatkrona i position 6.
Detta undantag har varit värdefullt för de patienter där ett implantat av någon anledning inte kan placeras inom tandposition 5–5. Men det har också varit otydligt, olika behandlare har tolkat begreppet "inte kan" olika och vissa patienter kan ha gått miste om tandvårdsstöd för en behandling med ett implantat i position 6 för att tandläkaren tolkat regelverket stramt.
Förändring: Implantat blir ersättningsberättigande inom tandposition 6–6 vid friändstandlöshet och två-, tre, fyra- och flertandsluckor. Tandvårdsersättning lämnas för utbytesåtgärder vid entandslucka i tandposition 6.
Ett nytt tillstånd tillförs, 5010 för friändstandlöshet där samtliga tänder i position 6–8 saknas. Enbart implantatprotetik med ett implantat är ersättningsberättigande. Tandstödd bro med extensionsled har sämre rekommendation, enligt nationella riktlinjer, se ovan om vidare utredning.
Övriga tillstånd för friändstandlöshet och tre-, fyra och flertandslucka justeras avseende antal implantat och hängande led som är ersättningsberättigande. Den restriktion om hängande led som idag finns för tillstånd 5012 flyttas till tillstånd 5011.
Tillstånd 5033 och 5037 för tvåtandslucka utvidgas till att gälla även tvåtandslucka i tandposition 6–7.
Följdändring med anledning av nytt tillstånd 5010 sker i regel E.11 och E.12.
Översyn av bettfysiologi
Bakgrund: TLV har gjort en översyn av ersättningsregler och åtgärder för bettfysiologisk behandling inom tandvårdsstödet. I de nationella riktlinjerna för vuxentandvård finns ett riktlinjeområde för behandling av smärta och funktionsstörningar i mun, ansikte och käkar. Den genomförda översynen har gjorts bland annat för att anpassa ersättningsregler och åtgärdslista till riktlinjerna.
Översynen har utförts tillsammans med en arbetsgrupp med externa sakkunniga bettfysiologer från såväl offentlig som privat vård och från olika delar av landet. Vid jämförelsen mellan de nationella riktlinjerna och föreskriften om statligt tandvårdsstöd (TLVFS) kunde arbetsgruppen konstatera att dagens tillstånd och åtgärder måste kompletteras för att de behandlingar som fått goda rekommendationer ska inrymmas i det statliga stödet.
Förändring: Ett nytt tillstånd, 3162 tillförs. De ersättningsberättigande åtgärderna inom tillstånd 3162 blir 607, 846 och 848, dvs bettslipning, uppbyggnad för ockslusal stabilisering och skena för bettstabilisering.
Tillstånd 5042 förtydligas med att det kan tillämpas vid annan förberedande bettanpassning, till exempel ortodonti, och att skena eller plåt är ersättningsberättigande för behandling av instabil ocklusion.
Följdändring på grund av uppdelning av åtgärd 605 sker i tillstånd 2061 och 3062.
Åtgärd 605 för hård bettskena tas bort för att delas upp i tre åtgärder, 601 Bettskena i hård akrylat i överkäke, 602 Bettskena i hård akrylat i underkäken och 603 Reponeringsskena. Den senare är endast ersättningsberättigande när den utförs av specialist i bettfysiologi eller ST-tandläkare vid godkänd utbildningsklinik. Det beror på att den kräver speciell uppföljning och kan ge svåra negativa effekter i bettet och bedöms därför vara en åtgärd som kräver specialistkompetens.
För åtgärd 604 Mjukplastskena… tillförs begränsning om att åtgärden är ersättningsberättigande två gånger per ersättningsperiod.
Ny åtgärd 606 Motorisk aktivering tillförs.
Ny åtgärd 607 Bettslipning för ocklusal stabilisering tillförs.
Språklig ändring av inledningstexten för 200-åtgärder vilket tydliggör att 200-åtgärder kan tillämpas vid risk för andra sjukdomar i munnen än de som är tandrelaterade.
Åtgärd 201 förtydligas.
Åtgärd 311: text om rörelseträning tas bort eftersom ny åtgärd 606 istället tillförs. Åtgärd 311 förtydligas också med att den kan tillämpas för alla munhälsorelaterade sjukdomar eller problem.
Åtgärd 846 förtydligas: Skena, hel eller cementerad i sektioner, för vertikal platsberedning eller bettstabilisering. Den blir ersättningsberättigande per käke.
Åtgärd 848 förtydligas: Betthöjning eller uppbyggnad för ocklusal stabilisering med fyllningsmaterial, per tand_position. Att _tand ändras till tandposition beror på att uppbyggnad kan ibland även behöva göras på protestand.
Nya tilläggsåtgärder för rekonstruktiv behandling i samband med lambåoperation vid parodontit
Bakgrund: Användning av regenerativa metoder som tillägg vid lambåoperation av djupa benfickor vid parodontit (tandlossning) får goda rekommendationer i de nationella riktlinjerna för vuxentandvård. Det bör därför vara möjligt att få sådan behandling inom tandvårdsstödet.
Förändring: Tre tilläggsåtgärder för rekonstruktiv behandling vid parodontit tillförs 446 - Rekonstruktiv behandling med membran (GTR) eller emaljmatrixprotein, tilläggsåtgärd, per operationstillfälle. _Åtgärden blir ersättningsberättigande tillsammans med åtgärd 441–445 447 - Rekonstruktiv behandling med benersättningsmaterial, tilläggsåtgärd, per operationstillfälle. Åtgärden blir ersättningsberättigande tillsammans med åtgärd 441–44. 448 - Fritt bindvävstransplantat vid lambåoperation, tilläggsåtgärd, per operationstillfälle. _Åtgärden blir ersättningsberättigande tillsammans med åtgärd 441, 442 och 444.
Tilläggsåtgärderna i samband med lambåoperation blir endast ersättningsberättigande när de utförs av specialist i parodontologi eller ST-tandläkare vid godkänd utbildningsklinik. Skälen för den begränsningen är att det finns risker för felanvändning och det är behandling som vanligen remitteras till specialistmottagning.
Åtgärderna 446-448 kan inte kombineras med varandra samma dag. Om behandlaren väljer att använda flera olika material vid samma behandlingstillfälle får denne välja att rapportera en av de tillämpliga åtgärderna.
Alla tre åtgärderna blir ersättningsberättigande inom tillstånd 3043, Parodontit.
Åtgärd 446 och 448 blir även ersättningsberättigande inom tillstånd 3046, Andra sjukdomar och tillstånd i tandköttet och vävnaderna kring tänder och tandimplantat.
Följdändring sker av rubrikerna för åtgärd 441, 442 och 444 samt med ett tillägg i åtgärdsrexten för dessa tre åtgärder att Åtgärden innefattar även parodontal mjukvävnadskirurgi med lambå vid tand.
Nya åtgärder för beteendemedicinsk behandling
Bakgrund: Beteendepåverkan får mycket goda rekommendationer i de nationella riktlinjerna för vuxentandvård. Det bör därför vara möjligt att erhålla sådan behandling inom tandvårdsstödet.
Tre delar är nödvändiga för att kunna genomföra beteendemedicinsk behandling:
- Kunskap om den sjukdom som en beteendeförändring syftar till att påverka
- Färdighet i lämplig kommunikationsmetod för att på ett effektivt sätt kommunicera med patienten, exempelvis motiverande samtal
- Kunskap om de teorier och metoder som ligger till grund för att påverka människors beteende.
Åtgärderna bör vara ersättningsberättigande inom tillstånd för tandsjukdomar och käkfunktionsstörning.
Förändring: Två nya åtgärder för beteendepåverkan: 313, Beteendemedicinsk behandling, 60 min eller mer 314, Beteendemedicinsk behandling
Allmänna råd om tillstånd flyttas från bilaga 3 till 2 § i föreskriften
Bakgrund: Allmänna råd finns idag såväl i föreskriften som i bilaga 3. Alla allmänna råd i bilagan rör specifika tillstånd eller åtgärder, förutom det allmänna råd som generellt handlar om tillstånd. Det finns behov av att förtydliga tillämpningen kring när nytt tillstånd kan behöva fastställas under en behandling. Det nuvarande allmänna rådet om tillstånd är inte helt tydligt på den punkten.
Förändring: De generella allmänna råden kring tillstånd flyttas till föreskriftens andra paragraf. Samtidigt införs ett tillägg i de allmänna råden som förtydligar tillämpningen kring när nytt tillstånd kan behöva fastställas under en behandling.
Den inledande texten för 100-åtgärderna flyttas så att den avser åtgärd 101–108
Bakgrund: De generella beskrivningar som avser undersökning, riskbedömning och hälsofrämjande åtgärder är idag placerad under rubriken för samtliga 100-åtgärder. Texten som beskriver vad som ingår i en undersökning avser t ex inte åtgärder för röntgen, studiemodeller eller salivsekretionsmätning. Detta kan upplevas som otydligt och inkonsekvent.
Förändring: Texten flyttas från att gälla samtliga 100-åtgärder till att läggas under en ny rubrik Undersökning, riskbedömning och hälsofrämjande åtgärder, som endast avser åtgärd 101–108.
Anamnesupptagning och remissvar ingår i specialistreferenspriset för röntgenåtgärder
Bakgrund: I åtgärderna för röntgenundersökning har inte någon tid för remisshantering funnits i referensprisberäkningen. När en patient remitterats till en radiolog för röntgen- eller tomografiundersökning utförs sällan någon ytterligare undersökning än själva röntgenundersökningen, varför någon undersökningsåtgärd inte kan tillämpas. Underlagen för referensprisberäkning för röntgenåtgärderna 121–134 utförda hos specialist bör därför justeras så tid för remissvar samt för anamnesupptagning ingår.
Förändring: Förtydligande om att upptagande av anamnes och remissvar ingår i åtgärderna infogas i den inledande texten till röntgen- och tomografiåtgärderna 121–126 och 131–134. I rubriktexten för åtgärd 124, Panoramaröntgen läggs ordet undersökning till.
Åtgärd 102 och 105 upphör. Fyra nya åtgärder för undersökning hos tandhygienist införs
Bakgrund: Idag finns det endast en undersökningsåtgärd för fullständig undersökning hos tandhygienist inom tandvårdsstödet.
Det är även vanligt att patienter kommer på akutbesök hos tandhygienist. Även här finns behov av en mindre omfattande undersökningsåtgärd som inte har samma innehåll som dagens åtgärd 105.
Förändring: Åtgärd 102 och 105 upphör och följande nya åtgärder tillförs:
Åtgärd 111 - Basundersökning, utförd av tandhygienist.
Åtgärd 112 – Basundersökning med fullständig parodontal undersökning, utförd av tandhygienist.
Åtgärd 113 – Akut undersökning, utförd av tandhygienist.
Åtgärd 114 –Kompletterande parodontal undersökning, kariesutredning eller undersökning för utvärdering av behandlingsresultat, utförd av tandhygienist.
Följdändringar: Åtgärd 111, 112 och 114 blir ersättningsberättigande inom tillstånd 1001, Basundersökning. Åtgärd 113 och 114 blir ersättningsberättigande inom tillstånd 1301, Mindre omfattande undersökning. _Åtgärd 114 blir ersättningsberättigande inom tillstånd 1302, _Utredning, omfattande
Åtgärd 205 ändras och kan nu kombineras med alla åtgärder utom de som redan innehåller fluorbehandling
Bakgrund: Idag finns två åtgärder för fluorbehandling, åtgärd 205; Fluorbehandling inklusive professionell tandrengöring i kombination med undersökningsåtgärd och åtgärd 206; Fluorbehandling inklusive professionell tandrengöring. Åtgärd 205, som avser en kortare behandlingstid, kan idag endast tillämpas i samband med undersökning, åtgärd 101 och 102. Åtgärd 206 avser en behandlingstid om 20 minuter.
Det bör vara möjligt att erhålla tandvårdsersättning även för åtgärd 205 som har en kortare behandlingstid både i kombination med andra åtgärder eller vid ett enskilt besök utan att undersökning utförs. Samtidigt bör då restriktioner tillföras för åtgärd 205 mot att kunna kombinera den med andra åtgärder som innehåller fluorbehandling vid samma tillfälle.
Förändring: Restriktionen mot att åtgärd 205 endast kan tillämpas i samband med undersökningsåtgärderna 101 och 102 tas bort och rubrik ändras till Fluorbehandling inklusive professionell tandrengöring, kortare behandlingstid.
Restriktioner mot andra åtgärder som innehåller fluorbehandling läggs till åtgärd 205, då det inte är rimligt att ersättning ska lämnas för mer än en åtgärd som inkluderar fluorbehandling vid samma tillfälle. Dessutom tillförs restriktioner för både åtgärd 205 och 206 att de är ersättningsberättigande högst sex gånger per patient och ersättningsperiod.
Förtydligande vid behandling av känsliga tandhalsar samt åtgärd 301 kan tillämpas för avlägsnande av broled
Bakgrund: Det har i regelverket varit otydligt vilken åtgärd som ska tillämpas vid behandlingar av ilningar som avser känsliga tandhalsar. För tillstånd 3022, Ilning, känslig tandhals, är både åtgärd 301 och 302 ersättningsberättigande.
En typ av sjukdomsbehandling som inte funnits angiven är när broled måste tas bort utan att ny protetik ska utföras. Det kan uppkomma antingen när en operation måste utföras eller på grund av att de gett upphov till vävnadsskador och därför måste avlägsnas.
Förändring: I åtgärd 301 Sjukdomsbehandlande åtgärder, mindre omfattande behandling, tillförs text om avlägsnande av vävnadsskadande extensionsled och avlägsnande av broled inför operation.
I åtgärd 302 Sjukdomsbehandlande åtgärder, _tas "_behandling av ilningar" bort.
I tillstånd 3022_ Ilning, känslig tandhals_ stryks åtgärd 302.
I åtgärd 302 tillförs samma villkor för behandling av postoperativa besvär som redan finns i åtgärd 303.
Åtgärd 441 delas upp. Ny åtgärd 407. Åtgärd 402 och 430 förtydligas
Bakgrund: Åtgärd 441 har idag tillämpats både för mindre dentoalveolär kirurgi och för parodontalkirurgi. Åtgärden finns under Parodontalkirurgiska åtgärder, och det har varit otydligt eftersom den även innehåller behandlingar som inte avser parodontalkirurgi. Åtgärden bör därför delas så att parodontalkirurgi blir kvar medan andra delar som inte är parodontalkirurgi samlas i en ny åtgärd. Uppdelningen är också av vikt för vilka åtgärder som de nya åtgärderna för rekonstruktiv behandling med regenerativa material ska kunna kombineras med.
För åtgärd 402 uppkommer frågeställningar om vad som avses med komplicerad. Åtgärd 402 är avsedd att vara ersättningsberättigande när en tanduttagning är så komplicerad, att det krävs att tanden separeras (delas) eller friläggs. Förvirring har rått om åtgärden kan tillämpas vid andra tanduttagningar, som upplevs är komplicerade, när inte separation eller friläggning görs.
Det bör förtydligas i åtgärdstexten och rubriken att åtgärd 430 är en tilläggsåtgärd för peri-operativ kirurgi i samband med en implantatoperation.
Förändring: Åtgärd 441 delas upp i två separata åtgärder. Ny åtgärd 407; _Övrig dentoalveolär kirurgi eller plastik, per operationstillfälle, _tillförs. Åtgärd 441 behålls med ändrad rubrik. Åtgärden blir nu tydligare eftersom endast parodontal- eller periimplantitoperation ingår.
Åtgärd 402: Rubriken förtydligas med att ordet komplicerad tas bort och åtgärdstexten "när separation eller friläggning krävs" lyfts upp i rubriken.
Åtgärd 407 blir ersättningsberättigande inom tillstånd 3043, 3046, 3051, 3063, 3064, 3065, 3111, 4001, 4002, 4011, 4012, 4074 och 5051. Åtgärd 441 blir ersättningsberättigande inom tillstånd 3043, 3044 och 3046.
Åtgärd 430: Åtgärdstext och rubrik förtydligas med att åtgärden är en tilläggsåtgärd vid implantatoperation.
Inledningstexten för samtliga 400-åtgärder kompletteras med att operationsuppdukning innefattas i förekommande fall.
Ny underrubrik tillförs för åtgärd 401–407, Tanduttagning och dentoalveolär kirurgi samt före åtgärd 480: Övriga åtgärder
Restriktioner mellan de kirurgiska åtgärderna justeras och kompletteras så att de är konsekventa.
Ny tilläggsåtgärd 542
Bakgrund: Det kan finnas situationer när en patient vid samma tillfälle har två tänder som är i behov av apikalkirurgi (rotspetsoperation). Är tänderna placerade nära varandra finns stora fördelar med att de opereras samtidigt.
Idag lämnas endast ersättning för apikalkirurgi vid en tand, åtgärd 541 Apikalkirurgisk behandling, per operationstillfälle. Merkostnaden för tillkommande rotspetsoperation får patienten betala utanför tandvårdsstödet. Ersättning bör lämnas för hela behandlingen.
Förändring: Ny tilläggsåtgärd 542, för tillkommande tand när fler tänder rotspetsopereras vid samma tillfälle.
Åtgärden blir ersättningsberättigande endast tillsammans med åtgärd 404, 405, 407 eller 541.
Åtgärd 542 tillförs tillstånd 3051 och 5041.
Den inledande texten för 500 Rotbehandlingsåtgärder, förtydligas med att nödvändig friläggning eller uppbyggnad med fyllningsmaterial ingår i kofferdamläggning.
Tillstånd 4881 tas bort. Utbytesåtgärd 921 tillförs tillstånd 4882
Bakgrund: Både tillstånd 4881 och 4882 inom området för reparativ vård (4000-tillstånd) kan tillämpas vid en skada på en krona. Det blir ibland otydligt och förvirrande vilket tillstånd som ska tillämpas. Eftersom rubriken till tillstånd 4882 tidigare justerats till att avse protetiska konstruktioner och samtliga åtgärder som finns inom tillstånd 4881 även finns inom 4882 är tillstånd 4881 överflödigt.
Utbytesåtgärd 921 behöver tillföras tillstånd 4882 för de fall en patient har en skada på en krona som kan repareras men där patienten i stället vill ha en ny krona, dvs när inte ersättning lämnas för en ny krona. Utbytesåtgärd ska då kunna tillämpas för samtliga tänder i munnen.
Förändring: Tillstånd 4881 upphör.
Utbytesåtgärd 921 tillförs tillstånd 4882.
Nytt villkor i regel D.3. Krona blir ersättningsberättigande vid omfattande rotkaries
Bakgrund: Vid rotkaries kan en fram- eller hörntand vara så skadad att en krona är den bästa behandlingen. Villkoren i regel D.3 är dock inte uppfyllda, dvs. att det incisala skäret är skadat eller att 2/3 av tandens kronvolym är förlorad.
Det bör vara möjligt att få tandvårdsersättning inom tandvårdsstödet och reglerna bör gälla lika oavsett tandposition när en krona behöver göras på grund av omfattande rotkaries.
Förändring: Till regel D.3 förs ett nytt villkor om rotkaries.
Inledande texten om dokumentation läggs i en ny regel E.0
Bakgrund: Dokumentationskraven i bilaga 1 har inte varit enhetliga under de olika avsnitten. Regel B.1 och D.1 avseende dokumentation har under E. Rehabiliterande och habiliterande vård istället varit en generell inledande text till reglerna för avsnittet, där dokumentationskrav tydliggjorts. Denna generella text har inte haft en rubricering, såsom D.1, vilket förhindrat hänvisning till dessa generella dokumentationskrav under de specifika tillståndens kolumn för "Villkor för ersättning".
Förändring: För att göra regelverket mer enhetligt har de generella dokumentationskraven i avsnitt E fått en rubricering benämnd E.0 Dokumentation.
Språklig ändring i tillstånd 5016
Bakgrund: I villkorstexten för tillstånd 5016 Friändstandlöshet där samtliga tänder i position 1 och bakåt saknas samt tandlöshet som går över på motstående sida, har ordet "tandlucka" används trots att tandlösheten inte avser en tandlucka. Texten har upplevts som otydlig.
Förändring: Språklig ändring av villkoren för ersättning av tillstånd 5016. Texten förtydligas med att det är bredvidliggande saknade tänder som avses. Ordet tandlucka tas bort.
Allmänna råd förtydligar texten om separerad molar i tandposition 6
Bakgrund: Ersättningsreglerna för den tandlucka som uppstår när en molar i position 6 separeras och den ena roten extraheras behöver förtydligas. I de fall det uppkommer en tandlucka bör behandling med tandstödd protetik vara ersättningsberättigande. Det är dock inte möjligt att rapportera eller få tandvårdsersättning både för en krona och ett hängande led i samma tandposition.
Förändring: Ett allmänt råd tillförs till tillstånd 5031 och 5036 som beskriver att dessa tillstånd även kan avse den tandlucka som uppkommer efter separation av den mesiala eller distala roten av en molar i tandposition 6. Det allmänna rådet gäller endast för entandslucka.
Ett förtydligande tillförs tillstånd 5031 och 5036 att tandvårdsersättning inte lämnas för behandlingen med utbytesåtgärder för att behandla den tandlucka som kan uppstå efter separation av en molar.
Förtydligande av tillstånd 5041 och 5051
Bakgrund: I villkorstexten för tillstånd 5041 och 5051 anges att ett villkor för ersättning är att tanden ska bli föremål för restaurerings- eller rehabiliteringsåtgärd. Osäkerhet har rått om tillstånden även kan tillämpas när ingen tandvårdsersättning lämnas för kronan. Det kan t ex vara kronterapi som utförs p.g.a. estetiska indikationer.
Förändring: Språklig ändring av villkoren för ersättning av tillstånd 5041 och 5051. Orden "inom tandvårdsstödet" tillförs för att tydliggöra att tillstånden endast kan tillämpas när den påföljande behandlingen av tanden är ersättningsberättigande inom tandvårdsstödet.
Åtgärd 836 blir ersättningsberättigande inom tillstånd 5443
Bakgrund: En patient som är helt tandlös och har en helprotes eller täckprotes kan behöva byta ut ett flertal proteständer. Åtgärd för byte av ett flertal proteständer saknas i tillstånd 5443.
Åtgärden är idag ersättningsberättigande för en patient som har en delprotes och där ett flertal tänder behöver bytas ut. Detta är inte konsekvent. Även patienter med helprotes eller täckprotes bör få tandvårdsersättning vid byte av ett flertal proteständer.
Förändring: Tillstånd 5543 förtydligas med att det även avser täckprotes. Åtgärd 836 tillförs tillstånd 5443.
Cementering och förslutning ingår i protetiska åtgärder. Tillägg i inledande text 800- och 850-åtgärder
Bakgrund: Det har inkommit frågor om en separat åtgärd kan tillämpas vid cementeringsmomentet för protetiska konstruktioner. Det är inte avsikten. Tid för utlämning och cementering ingår i åtgärden för konstruktionen.
Ytterligare förtydligande behövs för att undvika onödiga återkrav och missförstånd.
Förändring: Den inledande texten för Tandstödd protetik förtydligas med att cementering ingår. Den inledande texten för Implantatprotetiska åtgärder förtydligas med att _förslutning eller cementering _ingår. Text om förslutning kan därmed strykas i åtgärd 852, 861, 862, 863 och 865.
Ersättning lämnas när en äldre än 2 två år lossnad krona återcementeras på en nygjord pelare
Bakgrund: Omgörningsreglerna D.5 och E.5 innebär att när en åtgärd för en tandstödd konstruktion slutförts, är en ny likadan åtgärd i samma tandposition, eller åtgärd 811 för återcementering, inte ersättningsberättigande inom två år.
I de fall en äldre krona lossnar och den kan återcementeras efter att en pelare utförts på tanden är åtgärd 811 för cementering inte ersättningsberättigande. Det beror på att åtgärd 811 är blockerad mot pelare ( åtgärd 802/803) i andra strecksatsen i regel D.5 och E.5. Återcementering av en krona som är äldre än två år, som kan vara lämplig i det enskilda fallet, bör vara ersättningsberättigande inom tandvårdsstödet.
Förändring: Åtgärd 811 stryks i andra strecksatsen i regel D.5 och regel E.5. Det innebär att ersättning lämnas när en lossnad krona återcementeras på en nygjord pelare.
Rubrikerna för åtgärd 811 – 814 förtydligas och innebörden av åtgärderna utökas
Bakgrund: Av rubrikerna för åtgärd 812-814 är det svårt att utläsa vad åtgärderna innehåller. Det saknas åtgärd för stiftförankring efter rotbehandling som infördes genom kronan. Även för reparation av en bar som går av saknas det åtgärd att tillämpa. Åtgärd 811 saknas inom tillstånd 5447.
Förändring: Rubrikerna för åtgärd 812–814 förtydligas.
I åtgärd 812 tillförs en strecksats om att intraradikulär stiftförankring och kompositfyllning vid trepanationshål genom krona innefattas i åtgärden. Det tillförs också att åtgärd 812 även innefattar reparation av barkonstruktion med tandteknisk insats.
Åtgärd 812 tillförs tillstånd 4882.
Tillstånd 5445 förtydligas med att reparation av barkonstruktion innefattas.
Åtgärd 811 tillförs tillstånd 5447.
Åtgärd 871, 873, 863 och 865, rubrikerna förtydligas
Bakgrund: Det har rått osäkerhet om vad som gäller när en täckprotes i underkäken eller överkäken planeras och behöver utföras på annat antal implantat än två respektive fyra.
Förändring: Rubriken för åtgärd 871 justeras så att en täckprotes i underkäken är ersättningsberättigande oavsett antal implantat och förtydligas med att åtgärden avser täckprotes på två implantat i överkäken.
Rubriken för åtgärd 873 förtydligas med att åtgärden kan avse fyra implantat eller fler.
Rubriken för åtgärd 863 förtydligas med att åtgärden kan avse sex implantat eller fler.
Rubriken för åtgärd 865 förtydligas med att åtgärden kan avse fyra implantat eller fler.
Följdändring: Rubriken justeras för allmänna råden till tillstånd 865.
Ny åtgärd 880. Förtydligande i åtgärd 881, 883 och 884
Bakgrund: Det har saknats möjlighet att erhålla tandvårdsersättning när en implantatkonstruktion i en- eller tvåtandsluckor monteras av och återmonteras vid behandling av mukosit/periimplantit eller för byte av en frakturerad fästskruv.
Det har inte varit helt tydligt hur åtgärd 881 ska tillämpas vid mindre omfattande reparation utan tandteknisk insats. Till exempel om åtgärden är ersättningsberättigande per tandposition, skada, käke eller dag. Det senare gäller även för åtgärd 883 och 884. Behov av att förtydliga åtgärdstexterna finns därför.
Förändring: Åtgärd 881 förtydligas med att åtgärden är ersättningsberättigande en gång per patient, käke, dag och behandlare.
En ny åtgärd 880 Av- och återmontering av implantatförankrad konstruktion på ett till två implantat, tillförs tillstånd 3042_ Mukosit_, 3044 _Periimplantit _och 3046 _Andra sjukdomar och tillstånd i tandköttet och vävnaderna kring tänder och implantat. _
Åtgärd 880 tillämpas även för ev. byte av frakturerad fästskruv eller centrumskruv och förs också in i tillstånd 5447, 5548 och 5449 vilka avser skador vid implantatkonstruktioner.
Åtgärd 882: Ordet bro ändras i rubrik- och åtgärdstext till konstruktion. Åtgärden förtydligas med att den avser implantatkonstruktioner på sammanlagt tre implantat eller fler.
Åtgärd 883 och 884 förtydligas.
Regel E.7 tas bort ur tillstånd 5448 och 5449. Justering i regel E.6 och E.7
Bakgrund: Vid justeringar i regelverket som gjordes till den 1 januari 2013 tillfördes följande strecksats om hela implantatbroar, åtgärd 861–863 och 865, i regel E.6 som reglerar implantat som görs om i partiellt tandlösa käkar:
-Inom två år efter slutförande av […] åtgärd 861–863 eller 865 är åtgärd 861–865, 867, 881 eller 883–890 inte ersättningsberättigande för samma käke.
Texten avser de tillfällen inom tillstånd 5016 eller 5035 då 10–12 tänder inom tandposition 6–6 saknas men en eller flera molarer finns kvar och en hel implantatbro har utförts.
I och med tillförandet av strecksatsen i regel E.6 borde samtidigt regel E.7 tagits bort ur tillstånd 5448 och 5449, som tillämpas vid behandling av skadade implantatkonstruktioner vid friändstandlöshet och i luckor, men så skedde inte.
Regel E.7 är språkligt otydlig i och med att åtgärderna för implantatoperationer och implantatkonstruktioner inte har särskrivits.
Förändring: Regel E.7 tas bort ur tillstånd 5448 och 5449. Regel E.7 särskrivs på motsvarande sätt som regel E.6.
Åtgärd 853 tillförs sjätte strecksatsen i regel E.6 och femte strecksatsen i regel E.7.
Åtgärd 890 och 853 tillförs näst sista stycket i regel E.7.
Åtgärd för distans rapporteras separat vid implantatkrona (852) och implantatbroar (861-863, 865)
Bakgrund: När implantatkonstruktionen utförs på implantat som inte är parallella, och distanser skruvas fast separat, minskar risken för försämrad passform och spänningar i konstruktionen.
Åtgärderna för implantatkonstruktioner inom tandvårdsstödet inkluderar idag distanser. Det betyder att referenspriserna för implantatkonstruktioner inkluderar kostnaden och ersättning lämnas för distanser även om sådana inte används. Det kan finnas en risk för ett ekonomiskt incitament till att distanser inte används och det vore olyckligt ifall tandvårdsstödet skulle styra mot en metod som ger ökad risk för komplikationer. Stödet bör vara neutralt och ersättning lämnas för den vård som utförs.
Om det finns en separat åtgärd för distanser kan den rapporteras för sig när sådana används vid behandling med implantatkronor och implantatbroar.
När distanser tas bort ur åtgärd för implantatkrona, 852, och åtgärder för implantatbroar, 861–863 och 865 :
- försvinner eventuell vårdstyrande effekt
- lämnas ersättning för distans endast när distans används
- blir distanser ersättningsberättigande när semipermanenta och långtidstemporära konstruktioner utförs *kan åtgärd 864 och 867 tas bort. Det medför mer enhetliga regler vid reparation.
Förändring: I åtgärd 852, 861–863 och 865 tas kostnaden för distans bort.
Ny åtgärd 858 för distans tillförs. Åtgärden innefattar permanent distans som skruvas fast separat och som är industriellt framställd eller fräst. Åtgärden innefattar även industriellt framställd eller fräst distans för skruvretinerad implantatkrona på vilken porslin kan brännas direkt. Åtgärden innefattar även läkhätta. Åtgärd 858 blir ersättningsberättigande inom tillstånd 5001, 5002, 5011, 5012, 5013, 5014, 5015, 5016, 5034, 5035, 5042, 5071, 5072, 5447, 5448, 5449, 5450 och 5451.
Följd-justering i åtgärd 888 och 889.
Åtgärd 858 förs in i E-reglerna: E.2, E.4, E.5, E.6, E.7 och E.9.
I 4 § om slutförd åtgärd förs ordet komponenten in i satsen om implantatprotetik. Samtidigt stryks den sista meningen
900-åtgärder – förenklad rubriktext
Bakgrund: För åtgärder som avser tandreglering används orden enkel, okomplicerad, normal och komplicerad behandling för att i rubriken förklara vad åtgärden innefattar. I åtgärdsrubrikerna anges även den aktiva tiden för tandregleringsbehandlingen för respektive åtgärd. Det har upplevts som otydligt med ovanstående värdeladdade ord. En behandling kan vara och upplevas som komplicerad trots att den pågår kortare tid än två år.
Förändring: Orden enkel, okomplicerad normal och komplicerad behandling byts i rubriken för samtliga åtgärder som avser tandreglering, åtgärd 901–908 till ordet _aktiv behandling _för att tydliggöra vilken behandlingstid som avses.
I åtgärd 904 och 908 görs ett tillägg i rubriken med "mer än två år", så att behandlingstiden även framgår där.
Åtgärd 801 och 852 delas upp i 800/801 respektive 850/852
Bakgrund: Referenspriserna för de ersättningsberättigande åtgärderna i tandvårdsstödet ska så långt det är möjligt vara kostnadsbaserade och varje åtgärd ska bära sina egna kostnader. Utredningar visar att det är en betydande skillnad i tidsåtgång per krona, både för tandläkarens och tandteknikerns del, när endast en enda krona utförs jämfört med när flera kronor utförs i samma käke vid samma tillfälle. Detta gäller kronor både vid tandstödd och vid implantatstödd protetik.
När det gäller kronor är det alltid en betydande skillnad per krona om en eller flera utförs samtidigt i samma käke. Exempelvis görs arbetet för avtryckstagning och cementering för en tandläkare endast en gång oavsett om en eller flera kronor ska utföras. En tandtekniker utför på samma sätt sitt arbete på en (1) modell oavsett antalet kronor, vilket därmed ger en mer rationell framställning när fler kronor utförs samtidigt.
Den stora skillnaden i tidsåtgång finns mellan när en och två kronor utförs i samma käke vid samma tillfälle. När konstruktioner med fler än två kronor utförs i samma käke vid samma tillfälle tillkommer ofta provningar så att tiden per krona oavsett om två, tre eller fler kronor utförs är relativt konstant. Kostnaderna för att framställa en eller flera kronor vid samma tillfälle skiljer så mycket att en uppdelning av åtgärderna bör ske för att referenspriserna ska vara kostnadsbaserade.
Förändring: Kostnaderna för att framställa en eller flera kronor vid samma tillfälle skiljer så mycket att en uppdelning av åtgärderna bör ske för att referenspriserna ska vara kostnadsbaserade.
Åtgärd 801 och 852 används precis som tidigare utom i det fall när endast en krona utförs.
Åtgärd 801 delas upp i • åtgärd 800, när en krona utförs i en käke vid samma tillfälle • åtgärd 801, när mer än en krona, vilket inkluderar krona och hängande led, utförs i samma käke vid samma tillfälle.
Åtgärd 852 delas upp i • åtgärd 850, när en implantatkrona utförs i en käke vid samma tillfälle • åtgärd 852, när mer än en implantatkrona, vilket inkluderar krona och hängande led, utförs i samma käke vid samma tillfälle. •
Åtgärd 800 blir ersättningsberättigande i tillstånd 4002, 4012, 4072, 4073, 4076, 4078, 4081, 4882, 5005, 5071 och 5072.
Åtgärd 850 blir ersättningsberättigande i samma tillstånd där åtgärd 852 finns.
Följdändringar i D- och E-regler, i rubrikerna för några utbytesåtgärder samt i de allmänna råden till åtgärd 801.
Övergångsregler från 1 september 2014
Bakgrund: När avtryck tagits för en mjukplastskena, åtgärd 604, men skenan inte lämnats ut till patient innan föreslagna nya regler träder i kraft. I dessa fall kan patienter riskera att gå miste om ersättning, eftersom det föreslås en begränsning av antalet mjukplastskenor som kan ingå i det statliga tandvårdsstödet under en ersättningsperiod.
Patienter kan vara under pågående implantatbehandling när de nya regelförslagen träder i kraft. Behandlarens kostnadsförslag baseras på dagens regler där distanser ingår i implantatåtgärden. Föreslagen ändring innebär att distanser ersätts som separat åtgärd. I de fall distanser har satts före den 1 september och implantatkonstruktionen lämnas ut efter detta datum och mer än 14 dagar efter distansen satts på plats, förlorar patienten tandvårdsersättning för distansen om det inte finns övergångsregler. Eftersom det exempelvis på grund av kompikationer vid behandlingen kan dröja en lång tid innan implantatbehandlingen är slutförd finns behov av övergångsregler under en längre tid.
För de fall behandling med ortodontisk slutning av tvåtandslucka enligt utbytesåtgärd 943 eller 944 påbörjats före 1 september 2014. Åtgärderna upphör från och med den 1 september 2014, men måste vara möjliga att rapportera tills behandlingen är slutförd.
Förändring: Åtgärd 604 som påbörjats före den 1 september 2014 kan inrapporteras fram till den 31 oktober 2014, det vill säga två månader efter att de föreslagna regeländringarna trätt i kraft.
För pågående behandlingar med implantat där permanent distans satts på plats före den 1 september 2014 kan åtgärd 858 inrapporteras tillsammans med 850, 852, 861–863 eller åtgärd 865 fram till och med 31 december 2015.
För ortodontisk behandling inom utbytesåtgärd 943 eller 944 som påbörjats före den 1 september 2014 kan åtgärderna rapporteras längst till och med den 31 augusti 2016.