Tillgänglighet för HUSK

Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverket (TLV) står bakom den här webbplatsen (HUSK). HUSK står för Historisk Utveckling av Statligt tandvårdsstöd med Konsekvensutredningar och är en sökbar databas över Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV:s) tidigare föreskrifter för det statliga tandvårdsstödet.

HUSK är ämnat för de statistiker och analytiker inom statlig tjänst (inklusive forskningen) som utför analys av historisk konsumtion inom ramen för det statliga tandvårdsstödet.Vi vill att så många som möjligt av den tilltänkta målgruppen ska kunna använda webbplatsen.

Det här dokumentet beskriver hur HUSK uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

HUSK uppfyller de flesta av WCAG-kriterier på nivå A och AA. HUSK går att navigera i en ren textbaserad webbläsare. Det går att öka storleken på texten utan att navigeringen bryts. All navigering sker genom textbaserade hyperlänkar.

All information på HUSK går att ladda ner i maskinläsligt format.

Vi är dock medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från HUSK som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss här.

Svarstiden är normalt 1 till 3 dagar.

Du kan också kontakta oss genom att skicka e-post till registrator@tlv.se.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, skicka ett epostmeddelande till registrator@tlv.se så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning och påtala det.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Bristande förenlighet med lagkraven

  • Sökfunktionen och snabbkommandona fungerar inte i webbläsare utan Javascript/ECMA-script. Detta betyder att de som använder rent textbaserade webbläsare såsom lynx måste ägna mer tid åt att navigera till rätt sida. Alla sidor är dock tillgängliga via den hierarkiska huvudmenyn (som fungerar i alla webbläsare).

  • HUSK är ett webbaserat gränssnitt till en databas. Det betyder att den viktigaste informationen på HUSK bäst presenteras i tabellformat. HUSK fungerar på enheter med små skärmar (såsom mobiler och webbläsare med hög förstoring). Dock kan det hända att tabeller blir bredare än skärmen. Alternativet skulle vara att göra tabellerna längre, vilket kraftigt skulle försvåra användningen för alla användare.

  • Personer med nedsatt syn har ofta svårt att urskilja visuella kontraster. Maximal kontrast mellan text och bakgrund uppnås när man har svart text på vit bakgrund, eller vit text på svart bakgrund. Alla innehållsrubriker har svart text mot vit bakgrund. HUSKs menyer har dock i enlighet med TLVs grafiska profil vit text mot cyanblå bakgrund.

  • Den som navigerar med t.ex. tab- och pil-tangenterna behöver få veta var fokus ligger. Hur tydlig denna markering i HUSK är beror på webbläsaren. TLV rekommenderar att använda Google Chrome, Chromium eller Lynx för maximal tydlighet.

Oskäligt betungande anpassning

TLV åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.

12 §   En offentlig aktör behöver inte uppfylla kraven enligt 10 och 11 §§ om det är oskäligt betungande att fullgöra dessa krav.

Vid bedömningen av om en anpassning är oskäligt betungande ska bland annat den offentliga aktörens storlek beaktas, liksom karaktär på uppgifter och resurser samt uppskattade kostnader och fördelar för aktören i förhållande till de uppskattade fördelarna för personer med funktionsnedsättning.

TLV gör bedömningen att a) de återstående bristerna inte är ett absolut hinder för tillgänglighet, b) den begränsade målgruppen för HUSK inte gör det kostnadseffektivt att åtgärda bristerna.

HUSK är ämnat för de statistiker och analytiker inom statlig tjänst (inklusive forskningen) som utför analys av historisk konsumtion inom ramen för det statliga tandvårdsstödet.

I dagsläget är det högst 20 personer i hela världen som har nytta av HUSK. Att åtgärda de nämnda bristerna skulle kräva att HUSK görs om från grunden, till en omfattande kostnad.

Givet att så pass få människor använder HUSK, och att tillgänglighetsbristerna är överkomliga för användaren, ser TLV inte det som en försvarbar användning av samhällets medel att full tillgänglighetsanpassa HUSK.

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av HUSK i enlighet med checklistan från www.webriktlinjer.se. Checklistan 50 webbriktlinjer förklarar, illustrerar och exemplifierar alla WCAG-kriterier på nivå A och AA.

Senaste bedömningen gjordes den 27 maj, 2021. I vår självgranskning har vi utgått ifrån

Redogörelsen uppdaterades senast den 29 maj, 2021.